czwartek, 3 stycznia 2019

5 najlepszych książek 2018 roku

Jak już wcześniej pisałam przyszedł czas na podsumowanie tego trudnego roku. Już od kilku miesięcy przeczuwałam, że ponownie nie podołam swojemu wyzwaniu przeczytania 80 książek, jednak nieszczególnie się tym przejmuje. Poza tym że byłam bardzo zajęta, to poznałam kilka genialnych i bardzo trudnych powieści. To właśnie od nich chciałabym to wszystko zacząć. Początkowo miało być ich dziesięć, jednak po przejrzeniu swojej listy zeszłorocznych lektur wyjęłam z niej te kilka pozycji, które naprawdę zasługują na miano najlepszych. Bez jakiegokolwiek naciągania. Są nimi, ponieważ w jakiś sposób mną wstrząsnęły czy wpłynęły na mój tok myślenia i na pewno zapamiętam je na bardzo długo, a co najważniejsze będę do nich wracać.

To

Nie będę ukrywać, że do przeczytania tej cegiełki skłonił mnie najnowszy film. Jednak akcja ekranizacji to zaledwie wierzchołek góry lodowej. Książka ma nam do zaoferowania dużo więcej wydarzeń i dużo więcej strachu. Przede wszystkim jednak niesamowicie przemawia do mnie koncepcja budowania akcji horroru na lękach z dzieciństwa, dojrzewania oraz inicjacji seksualnej. Uświadamia nas, że one nie odchodzą tylko ewoluują i wracają w dorosłej formie. Sama końcówka nawiązująca do kosmologii, to już totalna miazga. Nie byłam nawet w stanie przeczytać tego wszystkiego naraz. Musiałam robić sobie przerwy na przemyślenia dotyczące konkretnego fragmentu.

Toń

Przed lekturą Toni nawet przez myśl mi nie przyszło, że Marta Kisiel jest w stanie mnie tak zaskoczyć. Po kilku książkach spod jej pióra byłam przekonana, że wiem, czego oczekiwać i kompletnie się myliłam. Ta historia totalnie zmieniła moje spojrzenie na twórczość autorki. Jest niesamowicie dojrzała i rozbudowana. Do samego końca nie byłam w stanie się domyślić kto stoi za tym całym zamieszaniem. Przede wszystkim jednak nie jest to nawet tematyka, którą lubię, a totalnie przepadłam. Pewnie brzmi to raczej, jak bełkotliwa recenzja, ale po prostu nie jestem w stanie znaleźć odpowiednich słów na opisanie geniuszu tej powieści.

Ameryka w Ogniu


O powieści Omara El Akkady niedługo będę pisała obszerniejszy tekst, dlatego tutaj nie chciałabym zbyt dużo zdradzić. Powiem tylko, że ta książka jest tak niesamowicie i boleśnie prawdziwa. Genialnie odzwierciedla obyczajowość w okupowanym kraju, w kraju ogarniętym wojną oraz przede wszystkim jednostkę, w którą wojna się wżarła i ją wyniszczyła.

Krótka Historia Czasu

Stephen Hawking pojawia się tutaj, ponieważ w tym roku bardziej zaczęłam się interesować fantastyką naukową i astronomią samą w sobie. Po prostu chcę rozumieć prawa rządzące naszym wszechświatem i wiedzieć, czy czasem autor sci-fi nie próbuje mi wcisnąć jakiegoś kitu. Wiedziałam, że będzie ciężko, ponieważ mało co już pamiętam z lekcji fizyki, ale początek mnie zaskoczył bardzo fajnym streszczeniem historii astronomii, a później przeszliśmy do tych trudniejszych spraw. Ogólnie rzecz biorąc ta książka totalnie wywróciła do góry nogami mój światopogląd na kosmos, na początek wszechświata i przede wszystkim na fizykę. Gdy będę mała nieco więcej czasu (czyli pewnie na emeryturze, jeśli dożyję) wrócę do niej i przeczytam sobie już na spokojnie, żeby na pewno wszystko w stu procentach zrozumieć.

Radykalni. Terror

No sam koniec zostawiłam książkę, która jest można powiedzieć bardzo na czasie. Może zbyt brutalna, ale całkowicie zmienia spojrzenie na religie muzułmańską, na postawę islamistów wobec ludzie niewiernych i członków własnych rodziny, a przede wszystkim na to co zawiera Koran. Z drugiej strony mamy tu również młodego człowieka, którego życia zmusza do szybkiego dorośnięcia, który kieruje się zemstą. To historia, która może się wydarzyć w najbliższej przyszłości i obyśmy nie musieli być jej świadkami lub nawet uczestnikami.

W tym roku mój wybór w większości padł na książki, które kazały mi wyjść ze swojej strefy komfortu i przeżywać swego rodzaju strach lub próbować zrozumieć coś wcześniej dla mnie nieogarniętego. Jednak te książki przeżywałam najbardziej i najlepiej zapamiętałam, dlatego zasługują na miano najlepszych.

A wy już macie wybrane najlepsze historie minionego roku? :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Będzie mi bardzo miło, jeśli pozostawisz po sobie komentarz, ponieważ bardzo mnie to motywuje do dalszego pisania o książkach. Pamiętaj jednak, że jest to miejsce na dyskusje na temat posta, a nie spam.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...