niedziela, 14 sierpnia 2016

Literatura po fińsku: Leena Lehtolainen


Literatura po fińsku będzie moim subiektywnym przeglądem i przybliżeniem wam postaci fińskich pisarzy, których według mnie warto przeczytać. Postanowiłam go stworzyć, ponieważ czas w końcu w jakiś sposób połączyć dwie moje pasje, czyli książki i Finlandię, ale również samą siebie zmotywować do zapoznawania się z nimi. Chwalę się tym, ze kocham Kraj Tysiąc Jezior, a czytam naprawdę bardzo mało książek pochodzących stamtąd autorów. 

Na pierwszy rzut chciałabym wziąć Leenę Lehtolainen, czyli pierwszą Finkę, z której kryminałami miałam do czynienia i jestem nimi niesamowicie oczarowana. Jest to jedna z najbardziej znanych na świecie pisarek, ale przede wszystkim została okrzyknięta królową fińskiego kryminału, co jeszcze bardziej przyciągnęła mnie do poznania jej książek. Swoją pierwszą powieść wydała w wieku zaledwie dwunastu lat, ale największą sławę przyniosła jej seria kryminalna o prawniczce i policjantce Marii Kallio, której tomy w Polsce wydawane są w przedziwnej kolejności i mam nadzieję, że pewnego dnia doczekamy się, aż ukażą się wszystkie części (dobrze, że uczę się fińskie to może wcześniej przeczytam w oryginale). Poza tym wydała jeszcze dwie książki i zbiór opowiadań. Otrzymała nagrody Fińskiego Stowarzyszenia Miłośników Powieści Kryminalnych oraz Wielką Nagrodę Uznania Fińskiego Klubu Książki.

W Biblioteczce możecie znaleźć recenzje dwóch jej książek, które ogromnie mnie oczarowały i serdecznie wam je polecam. Zagadki rozwiązywane przez Marię są w nich niesamowicie zaskakujące, a tło obyczajowe zasługuje na ogromne brawa i jakąś nagrodę.


3 komentarze:

  1. Świetny pomysł! Szczerze mówiąc, prawie nic nie wiem o fińskich pisarzach. Z przyjemnością poczytam takie notki. ;)

    Pozdrawiam,
    Czytanie Naszym Życiem

    OdpowiedzUsuń
  2. Nominowałam Cie do Liebster Blog Award! Więcej informacji tutaj - http://recenzjebrunetki.blogspot.com/2016/08/liebster-blog-award-2.html

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie tylko ty masz problem z cyklem wydawanym od czapy, bo ja z moim cyklem Anastazji Kamieńskiej mam ten sam problem, do momentu są wydane po kolei i są duże luki. Z tego, co czytałaś ja mam za sobą tylko "Na złym tropie" i obecnie czytam "Kobietę ze śniegu" i nie wiem, czy mam coś jeszcze tej autorki w bibliotece.

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi bardzo miło, jeśli pozostawisz po sobie komentarz, ponieważ bardzo mnie to motywuje do dalszego pisania o książkach. Pamiętaj jednak, że jest to miejsce na dyskusje na temat posta, a nie spam.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...